I N S T R U C Ţ I A
PENTRU PREVENIREA, CERCETAREA ŞI TRATAREA EVENIMENTELOR
DE CALE FERATĂ
1999
TABLA DE MATERII:
Ordinul Ministrului
transporturilor nr…. privind aprobarea
Instrucţiei pentru prevenirea, cercetarea şi tratarea evenimentelor de cale
ferată.
PARTEA
A - I - A OBIECTUL INSTRUCŢIEI
Cap.
I -
Dispoziţii generale …………………………………..
Cap.II
- Obiectul instrucţiei şi sfera sa de
aplicare….
Cap.
III- Definirea evenimentului de cale ferată …………
Cap.
IV- Clasificarea evenimentelor de cale ferată ……
PARTEA A - II - A PREVENIREA
EVENIMENTELOR DE CALE FERATĂ
Cap.
V - Organizarea activităţii de prevenire
a evenimentelor de cale ferată Cap. VI -
Sarcinile şi răspunderile personalului:
VI.1 Sarcinile şi răspunderile
personalului de execuţie ..
VI.2 Sarcinile şi răspunderile
personalului cu funcţii de conducere,
instruire, îndrumare şi
control …………………..
Cap. VII - Analizele de siguranţa circulaţiei
……………………
PARTEA A - III - A
CERCETAREA EVENIMENTELOR DE CALE FERATĂ
Cap.VIII
- Avizarea evenimentelor de cale
ferată………………
Cap.IX -
Măsuri de înlăturare a urmărilor evenimentelor de cale ferată.
Cap.X - Cercetarea evenimentelor de cale ferată
……….
Cap.XI -
Tratarea dosarelor de cercetare a evenimentelor de cale ferată
Cap.XII -
Dispoziţii pentru cazuri speciale …………………..
Cap.XIII -
Evidenţa şi statistica evenimentelor de cale ferată …
Cap.XIV -
Dispoziţii finale …………………
Anexe :
Anexa I -
Componenţa comisiilor de cercetare a evenimentelor de cale ferată
Anexa II - Continutul dosarului de cercetare…..
Anexa III - Raportul de cercetare
Anexa IV - Procesul verbal de confruntare …
Anexa V - Fişa individuală pentru învinuiţi
Anexa VI - Fişa pentru accidentaţi …………...
Anexa VII - Registru de evidenţă a evenimentelor de
cale ferată………..
Anexa VIII-
Raport statistic privind evenimentele de cale ferata
Anexa IX -
Circuitul avizării evenimentelor de cale ferată
PARTEA A - I - A
OBIECTUL INSTRUCŢIEI
CAPITOLUL I
DISPOZIŢII GENERALE
Art.1
Transportul feroviar trebuie să se desfăşoare în condiţii depline de
siguranţă a circulaţiei şi de securitate a transporturilor.
Art.2
Siguranţa circulaţiei şi securitatea transporturilor sunt concepte potrivit
cărora circulaţia trenurilor şi manevrarea materialului rulant se desfăşoară
fără pericol pentru călători şi bunurile încredinţate la transport, respectiv
pentru materialul rulant, infrastructura şi mediul înconjurător.
Art.3 Siguranţa
circulaţiei şi securitatea transporturilor se asigură prin respectarea
legislatiei in vigoare, a normelor şi reglementărilor aprobate de către
Ministerul Transporturilor si a prevederilor prezentei instructii.
Art.4 Normele şi reglementările specifice aprobate
sunt obligatorii pentru toţi agenţii economici care au activităţi de transport
feroviar sau furnizează produse şi servicii cu specific feroviar.
Art.5 Prevenirea,
cercetarea şi tratarea evenimentelor de cale ferată se realizează în România în
conformitate cu prevederile din legislaţia în vigoare şi prezenta instrucţie.
În acest sens, agenţii economici care au activităţi de transport feroviar sau
furnizează servicii cu specific feroviar au in principal urmatoarele obligatii
:
a. să organizeze desfăşurarea proceselor de transport
feroviar pe baza actelor normative şi reglementărilor specifice în vigoare;
b. să efectueze controlul de siguranţa circulaţiei în
activităţile specifice;
c. să utilizeze pentru activitatea feroviară numai
materiale, componente şi/sau echipamente omologate sau agrementate;
d. să participe, la cercetarea evenimentelor de cale
ferată şi la restabilirea activităţii de
transport feroviar;
e. să utilizeze în funcţiile care lucrează sau concură la
siguranţa circulaţiei numai personal
care corespunde din punct de vedere profesional, medical şi psihologic;
f.
să aiba, în funcţie
de complexitatea activităţii, un compartiment de siguranţa circulatiei, respectiv un responsabil cu
siguranţa circulaţiei.
Art.6.
(1)Dacă diferitele aspecte ale aceleiaşi probleme sunt cuprinse în mai
multe articole ale prezentei instrucţii, ele trebuie să fie înţelese şi
aplicate în totalitatea lor.
(2)Este interzis a se da derogări,
a se face modificări, completări şi precizări
privind Instrucţia de prevenire, cercetare şi tratare a evenimentelor de
cale ferată. În cazuri cu totul excepţionale, acestea se vor face numai cu
aprobarea Ministerului Transporturilor.
CAPITOLUL II
OBIECTUL INSTRUCŢIEI ŞI SFERA SA DE
APLICARE
Art.7. (1)Prezenta
instrucţie reglementează prevenirea, cercetarea şi tratarea faptelor ce
constituie evenimente de cale ferată.
(2)Personalul care lucrează sau
concură la siguranţa circulaţiei trenurilor şi
executarea manevrelor este
obligat să cunoască, să respecte şi să
aplice
prevederile prezentei
instrucţii.
Art.8.
Prevenirea evenimentelor de cale ferată constituie ansamblul de măsuri
specifice prin care se asigură circulaţia trenurilor şi efectuarea manevrelor
în condiţii depline de siguranţă şi
securitate.
Art.9. (1)
Cercetarea evenimentelor de cale ferată constituie ansamblul de activităţi prin
care se stabilesc împrejurările,
cauzele, vinovaţii şi abaterile produse.
(2)Tratarea evenimentelor de cale
ferată reprezintă totalitatea măsurilor stabilite pentru prevenirea producerii
evenimentelor de cale ferată.
Art.10.(1) Prezenta instrucţie se aplică în activitatea de
transport feroviar;
(2) Pe liniile infrastructurii
feroviare construite pe teritoriul României, pe care se execută peage,
prevenirea, cercetarea şi tratarea evenimentelor de cale ferată se fac în conformitate cu prevederile acestei
instrucţii şi ale convenţiilor bilaterale.
CAPITOLUL III
DEFINIREA EVENIMENTULUI DE CALE FERATĂ
Art.11. Evenimentul de cale ferată în
înţelesul acestei instrucţii se defineşte ca fiind orice fapt produs în activitatea feroviară
nominalizat ca accident de cale ferata sau ca neregula feroviară, care
întruneşte cumulativ, cel putin câte un element menţionat la punctele a,b,c şi
d, după cum urmează:
a.
- a fost produs
:
a.1. pe
infrastructura feroviara;
a.2. în
legătură cu circulaţia trenurilor;
a.3. în
legătură cu manevrarea materialului rulant;
a.4. în legătură cu starea şi întreţinerea liniei;
a.5. în legătură cu starea materialului rulant;
a.6. în legătură cu funcţionarea instalaţiilor de
siguranţa circulaţiei;
a.7. în legătură cu transportul călătorilor sau al
mărfurilor;
b.
a fost săvârşit de
către:
b.1. persoane care lucrează în transportul feroviar
b.2. persoane străine, pe infrastructura feroviară;
c.
constituie o
încălcare a actelor normative şi reglementărilor specifice în
legătură
cu :
c.1. circulaţia trenurilor;
c.2. activitatea de manevră;
d.
are ca urmare:
d.1. distrugerea sau avarierea
materialului rulant;
d.2. distrugerea sau avarierea liniei
de cale ferată;
d.3. distrugerea sau avarierea
instalaţiilor de exploatare;
d.4
distrugerea sau avarierea bunurilor transportate;
d.5. vătămarea integrităţii corporale a
oamenilor;
d.6. perturbaţii în circulaţia
trenurilor;
d.7. perturbaţii în activitatea de
manevră.
Art.12 Se
consideră evenimente de cale ferată şi cazurile prevăzute în prezenta
instrucţie care nu au avut urmări sau ale căror urmări au fost evitate, dar au
pus sau ar fi putut pune în pericol siguranţa circulaţiei şi securitatea
transporturilor.
CAPITOLUL IV
CLASIFICAREA EVENIMENTELOR DE CALE
FERATĂ
Art.13
Evenimentele de cale ferată se clasifică în: accidente de cale ferată şi nereguli
feroviare.
Art.14
(1) Accidentele de cale ferată sunt evenimente
de cale ferată deosebit de grave produse în circulaţia trenurilor sau în
activitatea de manevră care au avut ca urmare însemnate pagube materiale sau
victime omenesti.
(2) Accidentele de cale ferată se
clasifică în trei categorii în funcţie de urmări:
categoria I - accidentele de
cale ferată produse în circulaţia trenurilor sau în
activitatea de manevră care au avut ca urmare:
a. distrugeri şi degradări care să necesite casarea
materialului rulant de
orice fel, cu excepţia celui care poate fi scos de pe linie cu braţele;
b. avarii la materialul rulant care să necesite reparaţii
capitale la
locomotive, automotoare, vagoane de călători, rame electrice sau diesel;
c. distrugerea sau degradarea căii şi a lucrărilor de
artă, care să necesite
reparaţii capitale la
linie pe o distanţă de cel puţin 1000m, casarea sau
înlocuirea unor lucrări de artă:
d. victime omeneşti (morţi).
(3) De asemenea, se consideră accidente de cale ferată categoria I şi
ciocnirea trenurilor de călători între ele sau cu material rulant în mişcare
sau staţionare, chiar dacă accidentul respectiv nu a avut nici o urmare.
categoria a II a - accidentele
de cale ferată produse în circulaţia trenurilor sau în activitatea de manevră,
care au avut ca urmare:
a.
avarii la materialul rulant care să necesite
reparaţii generale la locomotive,
automotoare, vagoane de călători, rame electrice sau
diesel, reparaţii capitale
la
vagoanele de marfă;
b. avarierea
liniilor şi lucrărilor de artă pentru repararea cărora sunt necesare
lucrări de reparaţii capitale la
lucrările de artă sau la linie pe distanţe cuprinse
între
500 şi 1000 m;
c. răniţi,
care în urma evenimentului rămân cu invaliditate de gradul I.
categoria
a III a - accidentele de cale ferată produse în circulaţia trenurilor care au
avut ca urmare:
a. avarii la
materialul rulant care să necesite reparaţii cu ridicare la
locomotive şi automotoare,
reparaţii periodice la vagoanele de călători şi
marfă;
b. avarierea liniilor, pentru repararea
cărora sunt necesare lucrări de
reparaţii capitale pe distanţe cuprinse între 100-500 m:
c. răniţi, care
în urma evenimentului rămân cu invaliditate de gradul II.
Art.15
(1) Neregulile feroviare sunt evenimentele de cale ferată care au ca urmare:
a.
în circulaţia
trenurilor: avarii la materialul rulant care necesită reparaţii curente, cu
excepţia celor provocate de ciocnirea trenurilor de călători;
b.
la manevră: avarii
la materialul rulant care necesită reparaţii cu ridicare la locomotive şi
automotoare, reparaţii periodice la vagoanele de călători şi marfă sau
reparaţii curente la materialul rulant de orice fel.
(2) Se consideră nereguli feroviare
şi faptele care deşi nu au avut urmări directe, au provocat o tulburare în activitatea
feroviară sau ale căror urmări au fost evitate, dar au pus sau ar fi putut pune
în pericol siguranţa circulaţiei sau securitatea transporturilor.
(3)Neregulile feroviare se încadrează,
în funcţie de gradul de periculozitate şi de urmări, în următoarele trei grupe:
Grupa A - Nereguli feroviare deosebit de grave:
1.
Expedieri sau
plecări de trenuri când calea este ocupată (tren contra tren sau unul după altul, fără respectarea
prevederilor din instrucţii), ajungerile de trenuri între ele sau cu material
rulant în mişcare, precum şi ciocnirile de trenuri de marfa între ele sau cu
material rulant în mişcare sau staţionare, dacă prin urmările avute nu se
încadrează la "accidente de cale ferată";
2.
Primiri sau intrări
de trenuri în staţie pe linie ocupată cu atacarea primului schimbător de cale
din parcursul de intrare, fără respectarea prevederilor din instrucţii; primiri
de trenuri cu marca de siguranţă inchisa la intrare;
3.
Primirea simultană a trenurilor sau expedierea
unui tren simultan cu primirea altui tren în acelaşi sens de mers pe parcursuri
incompatibile; primiri de trenuri cu marca de siguranţă închisă în capătul opus
- în toate aceste cazuri - fără respectarea prevederilor din instrucţii;
expedieri sau plecări de trenuri cu marca de siguranţă închisă; acostări de
trenuri între ele sau cu material rulant în staţionare sau în mişcare, dacă
prin urmările avute nu se încadrează la "accidente de cale ferată";
4. Deraieri de
trenuri sau de vehicule din trenuri în linie curentă sau pe parcursurile de
primire sau expediere din staţie;
5. Expedieri de trenuri:
-
fără cale liberă sau
fără consimţământul în bloc al staţiei vecine;
-
fără ordinul
operatorului de circulaţie pe secţiile cu conducerea centralizata a circulaţiei
trenurilor;
-
în altă direcţie de
mers decât cea prevăzută, cu atacarea macazului care dă acces la altă direcţie
de mers;
6. Expedierea sau
plecarea trenurilor dintr-un punct de secţionare fără a avea dreptul de a ocupa
linia curentă; ieşirea convoiului de manevră respectiv a locomotivei care
manevrează, dincolo de limita staţiei sau a postului de mişcare în linie
curentă, fără respectarea prevederilor din instrucţii;
7. Nerespectarea
opririlor itinerarice ale trenurilor stabilite prin mersul de tren sau prin
ordin de circulaţie ;
8. Depăşirea
semnalelor fixe sau mobile care ordonă "oprirea" sau "manevra
interzisă " respectiv a mărcilor de siguranţă, fără respectarea
prevederilor din instrucţii;
9. Depăşirea
vitezelor maxime prevăzute în livretele de mers sau a celor admise de linie la
restricţii de viteză; expedieri de trenuri fără ordin de circulaţie privind
reducerea vitezei;
10. Neintroducerea
restricţiilor de viteză sau a închiderilor de linie în cazurile prevăzute în
instrucţie, neacoperirea cu semnale mobile a porţiunilor de linie închisă sau
slăbită;
11. Scăpări de
trenuri sau de material rulant din linie curentă sau din puncte de secţionare
care se angajează pe parcursul de primire sau expediere, pe linia curentă sau
pe linia de evitare;
12. Lovirea
lucrărilor de artă, construcţiilor, instalaţiilor, trenurilor, etc.de către
transporturile cu gabarit depăşit, de către încărcătura deplasată a vagoanelor,
de către părţile mobile neasigurate sau neînchise, respectiv de către piese sau
subansamble ale materialului rulant sau a încărcăturii din vagoane;
13. Neremedierea defecţiunilor
sau nerevizuirea instalaţiilor de centralizare şi telecomandă, având ca urmare
efectuarea de comenzi eronate care au pus în pericol siguranţa circulaţiei;
14. Dezăvorârea
prematură a parcursului de intrare sau iesire inainte ca trenul sa fi depasit
ultimul schimbător de cale din parcursul comandat.
15. Nedarea
dispoziţiei pentru închiderea barierei sau neînchiderea barierei de la trecerile la nivel păzite, în vederea
trecerii trenurilor, a convoaielor de manevră sau a locomotivelor izolate;
16. Lovirea de
către trenuri a vehiculelor de cale ferată care se pot scoate de pe linie cu
braţele, a materialelor, utilajelor, sculelor, pieselor şi instalaţiilor
neînlăturate din gabaritul de liberă
trecere;
17. Deraieri,
tamponări sau acostări la manevră care necesită reparaţii cu ridicare la
locomotive şi automotoare şi/sau reparaţii periodice la vagoanele de călători;
18. Părăsirea
postului fără aprobare sau întreruperea activităţii feroviare după luarea
serviciului în primire, de către personalul care lucrează sau concură la
siguranţa circulaţiei, fară respectarea prevederilor din instrucţii , precum şi
executarea de către acesta a atribuţiilor de serviciu sub influenţa consumului
băuturilor alcoolice.
Grupa B - Nereguli feroviare grave:
1. Neoprirea
manevrei în timpul prevăzut în planul tehnic de exploatare, în vederea
primirii, expedierii sau
trecerii trenurilor;
2. Îndrumarea
trenurilor cu procentul de masă frânată neasigurat în vederea frânării sau
menţinerii pe loc precum şi cu conducta generală de aer întreruptă , indiferent
dacă procentul de masă frânată este asigurat sau nu;
3. Executarea eronată, incompletă, neexecutarea sau
neverificarea parcursurilor de intrare, ieşire sau trecere a trenurilor;
4. Expedieri de trenuri fără ordin de circulaţie, în
cazurile când instrucţia prevede înmânarea obligatorie a acestuia;
5. Îndrumarea în
neregulă a transporturilor cu gabarit depăşit sau a vagoanelor încărcate
neinstrucţional (sarcina pe osie depăşită, încărcătura deplasată, neasigurată,
etc.), care ar putea afecta siguranţa circulaţiei, fără a avea urmări;
6. Ruperi sau
dezlegări de trenuri de călători;
7. Şerpuirea liniei, întredeschideri de macazuri, ruperi
de osii, biele, bandaje, supraîncălzirea lagărului de osie, căderi de piese de
la materialul rulant sau a încărcăturii
din vagoane, etc. care periclitează siguranţa circulaţiei, urmare a
nerevizuirii sau neremedierii defecţiunilor constatate la acestea.
8. Primirea, expedierea sau trecerea trenurilor printr-un
punct de secţionare, fără darea comenzilor la posturile de macazuri.
9. Neridicarea saboţilor de mână de la materialul rulant
din compunerea trenurilor sau a convoaielor de manevră, înainte de punerea în
mişcare a acestora;
10. Recepţionarea sau darea în exploatare a materialului
rulant, a liniei cât şi a pieselor sau a
instalaţiilor fixe, incomplete sau cu defecte care periclitează siguranţa
circulaţiei;
11. Deraieri, tamponări sau acostări la manevră care au ca
urmare avarii la materialul rulant care să necesite reparaţii curente la
locomotive, automotoare şi vagoane de călători sau reparaţii periodice la
vagoanele de marfă;
12. Lovirea de către convoaie de manevră a vehiculelor
care se pot scoate de pe linie cu braţele, a materialelor, utilajelor,
sculelor, pieselor şi instalaţiilor neînlăturate din gabaritul de liberă
trecere;
13. Ruperea
sigiliilor de control la instalaţiile de siguranţa circulaţiei, fără
respectarea reglementărilor specifice;
14. Executarea
serviciului de către personal care lucrează sau concură la siguranţa
circulaţiei, fără a fi autorizat si fara
a fi apt medical şi psihologic;
Grupa C - Alte nereguli feroviare :
1. Manipularea
nereglementară a instalaţiilor de centralizare( semnale, aparate de bloc etc.),
care poate duce la perturbaţii în circulaţia trenurilor sau la deranjamente;
2. Lăsarea peste
mărcile de siguranţă a materialului rulant, după terminarea operaţiilor de
manevră;
3. Atacarea în
fals a macazurilor la manevră;
4. Deraieri,
tamponări sau acostări la manevră ce au avut ca urmare avarii, care au
necesitat reparaţii curente la vagoanele de marfă;
5. Nedarea
semnalului de atenţie la trecerea trenului pe lângă indicatorul de fluier
sau paleta de semnalizare a echipei;
6. Neînchiderea
barierei de la trecerile la nivel păzite când nu este supravegheată afară, de
la locul stabilit;
7. Nerespectarea mersului de tren stabilit pentru
trenurile care circulă peste orice rang, în afara cazurilor impuse de siguranţa
circulaţiei şi/sau securitatea transporturilor ;
8. Incendii care
au ca urmare avarii la materialul rulant;
9. Orice alt
eveniment de cale ferată care nu este nominalizat în prezenta clasificare, dar
care a pus sau ar fi putut pune în pericol siguranţa circulaţiei şi securitatea
transporturilor.;
Art.16
(1)Nu se tratează ca evenimente de cale ferată
închiderile accidentale de linii din cauze naturale (inundaţii, căderi de
stânci, alunecări de teren etc.), lovirea de către vehiculele rutiere a
instalaţiilor de la trecerile la nivel, cu sau fără urmări pentru calea ferată;
acestea se vor aviza informativ, conform regulilor stabilite pentru evenimente
de cale ferată.
(2)De asemenea, lovirea de către trenuri a vehiculelor rutiere în linie
curentă sau la trecerile la nivel nepăzite nu se tratează ca evenimente de cale
ferată; acestea se vor aviza informativ, conform regulilor stabilite pentru
evenimente de cale ferată. Imediat ce a fost încunoştiinţat, şeful celei mai
apropiate staţii va aviza organul local de poliţie şi, împreună cu
reprezentanţii subunităţilor de întreţinere a liniilor şi instalaţiilor, se va
prezenta imediat la faţa locului şi va da tot concursul organelor de cercetare,
pentru restrângerea şi lichidarea urmărilor, în vederea deschiderii cât mai
grabnice a circulaţiei pe calea ferată şi pe drumurile publice.
Art.17
(1)Eventualele fapte produse cu
intenţie de răufăcători, în scopul perturbării activităţii de transport
feroviar sau distrugerii de bunuri materiale nu se încadrează ca eveniment şi
nu se vor evidenţia în statistică.
(2)După producerea lor, şeful
subunităţii pe raza căreia s-a produs, va aviza cazul imediat, telefonic şi în
scris organelor poliţiei, parchetului şi conducerilor teritoriale ale
infrastructurii , ale operatorilor de transport interesaţi si altor agenti
economici implicati.
PARTEA A - II - A
PREVENIREA EVENIMENTELOR DE CALE FERATĂ
Prevenirea producerii
evenimentelor de cale ferată se realizează, în principal, prin instruirea,
îndrumarea şi controlul personalului care lucrează sau concură la siguranţa
circulaţiei
CAPITOLULV
ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII DE PREVENIRE A PRODUCERII EVENIMENTELOR DE CALE FERATĂ
Art.18 Activitatea de prevenire a evenimentelor de
cale ferată se realizează atât de către
personalul cu atribuţii de conducere, instruire, îndrumare şi control,
cât şi de către personalul care lucrează sau concură la siguranţa circulaţiei
în activitatea de transport feroviar.
Art.19 Personalul
care lucrează sau concură la siguranţa circulaţiei în activitatea de transport
feroviar este obligat să cunoască şi să aplice întocmai actele normative
şi
reglementările specifice funcţiei pe care o îndeplineşte.
Art.20 Salariaţii care lucrează sau concură la
siguranţa circulaţiei vor fi instruiţi, autorizaţi şi examinaţi periodic din
punct de vedere profesional, medical şi psihologic, potrivit reglementărilor
specifice în vigoare.
Art.21 (1)Nu vor fi folosiţi în funcţii care lucrează sau concură la
siguranţa circulaţiei salariaţii care nu-şi îndeplinesc atribuţiile de serviciu
sau care, prin comportarea lor, periclitează siguranţa circulaţiei.
(2)În cazul în care se constată că unii salariaţi săvârşesc abateri
grave sau repetate de la instrucţiile sau reglementările în vigoare privind
siguranţa circulaţiei sau au un nivel profesional scăzut, se va proceda la
reexaminarea acestora. În aceste cazuri Autoritatea Feroviară Română -AFER le
poate suspenda sau retrage autorizaţia pe baza căreia îşi exercită funcţia,
şi/sau sancţiona contravenţional pe cei în cauză.
Art.22
Organizarea şi desfăşurarea activităţilor de
instruire, îndrumare şi control în siguranţa circulaţiei se realizează de către
conducătorii unităţilor proprietare şi/sau gestionare de infrastructură sau de
material rulant, ai operatorilor de transport feroviar respectiv ai agenţilor
economici care efectuează lucrări de construcţie, întreţinere şi reparare a elementelor
infrastructurii sau materialului rulant si de Autoritatea Feroviară Română –
AFER.
În acest sens Autoritatea Feroviară Română – AFER are
următoarele atribuţii:
a) Organizează examene si emite atestate, certificate,
licenţe, dupa caz, pentru personalul din
transportul feroviar care lucreaza in siguranţa circulaţiei.
b) Autorizează înfiinţarea şi funcţionarea centrelor de
pregătire, perfecţionare si de autorizare a personalului din transporturile
feroviare.
c) Efectuează atestarea profesională de specialitate a
personalului care asigură pregatirea, perfecţionarea şi autorizarea
lucratorilor din siguranta circulatiei.
CAPITOLUL VI
SARCINILE ŞI RĂSPUNDERILE PERSONALULUI
Art.23
Personalul care lucrează sau concură la siguranţa circulaţiei, după
luarea serviciului în primire, este obligat să-şi exercite atribuţiile de
serviciu fără întrerupere, cu respectarea actelor normative şi a
reglementărilor specifice în vigoare până la predarea serviciului către o altă
persoană autorizată.
VI-1 Sarcinile şi răspunderile
personalului de execuţie
Art.24 (1)Personalul
feroviar este obligat ca atunci când constată o încălcare a actelor normative
sau reglementărilor specifice referitoare la siguranţa circulaţiei, să ia măsuri
potrivit competenţei, pentru a asigura respectarea acestora.
(2)Personalul feroviar de
execuţie care lucrează sau concură la siguranţa circulaţiei este obligat să
sesizeze, prin raport de eveniment, către conducătorul subunităţii, orice
abatere observată în legătură cu siguranţa circulaţiei, în timpul serviciului,
indiferent de activitatea în care s-a produs.În cazul în care abaterea sesizată
pune în pericol siguranţa circulaţiei va lua personal măsuri imediate de
prevenire a evenimentului şi va înştiinţa, pe orice cale, conducerea
subunităţii în care s-a produs sau a celei mai apropiate, care va încunoştinţa
de îndată subunitatea în măsură să o înlăture. Când unele defecţiuni în starea
liniilor, a instalaţiilor şi a materialului rulant periclitează siguranţa
circulaţiei, în funcţie de gravitatea lor, se vor lua măsuri de închidere a
părţii de linie, de reţinerea materialului rulant sau se va restricţiona
circulaţia până ce linia, instalaţia sau materialul rulant în cauză a fost adus
la condiţiile normale de lucru sau funcţionare.
VI-2. Sarcinile şi răspunderile
personalului de conducere, instruire,
îndrumare
şi control
Art.25
Personalul de conducere, instruire, îndrumare
şi control este obligat să asigure condiţiile necesare pentru insusirea
integrala a prevederilor actelor normative si reglementarilor specifice
functiei si locului de munca de catre salariaţii care lucrează sau concură la
siguranţa circulaţiei.
Art.26 Personalul de
conducere, instruire, îndrumare şi control, în activitaţea de prevenire
a producerii evenimentelor de cale
ferată, este obligat:
a.
să stabilească
atribuţii, să se convingă că acestea au fost însuşite şi se execută întocmai de
către personalul din subordinea directă care lucrează sau concură la siguranţa
circulaţiei;
b.
să-şi exercite cu
competenţă atribuţiile proprii legate de siguranţa circulaţiei;
c.
să cunoască
aptitudinile, gradul de pregătire şi comportare a salariaţilor din subordine
directă care lucrează sau concură la siguranţa circulaţiei;
d.
să utilizeze în
funcţiile care lucrează sau concură la siguranţa circulaţiei numai personal
care corespunde din punct de vedere profesional, medical şi psihologic;
e.
să execute
sistematic şi eficient controlul ierarhic;
f.
să organizeze şi să
asigure verificarea la intrarea în serviciu şi în timpul serviciului a stării
fizice a salariaţilor din subordine, şi să nu admită utilizarea personalului
inapt să-şi exercite atribuţiile de serviciu;
g.
să asigure tratarea cu
exigenţă a oricăror abateri sesizate sau constatate în sarcina personalului din
subordine;
h.
să stimuleze, în condiţiile prevăzute de
reglementările în vigoare, salariaţii care evită evenimente de cale ferată,
care restrâng sau înlătură urmările lor;
i.
să organizeze şi să
urmărească realizarea conform programului a examinărilor profesionale, medicale
şi psihologice ale salariaţilor din subordine;
j.
să prelucreze şi să analizeze periodic
abaterile de la siguranţa circulaţiei;
k.
să ia şi alte măsuri, specifice locurilor de
muncă, pentru prevenirea abaterilor şi evitarea producerii evenimentelor de
cale ferată.
CAPITOLULVII
ANALIZELE DE SIGURANŢA CIRCULAŢIEI
Art.27 Analizele de
siguranţa circulaţiei reprezintă o componenta a
muncii de prevenire , în cadrul carora se prelucrează evenimentele de
cale ferată produse, abaterile în siguranţa circulaţiei şi măsurile de
eliminarea cauzelor acestora.
Art.28 Analizele de siguranţa circulaţiei constituie un
instrument de perfecţionarea cunoştinţelor profesionale ale salariaţilor care
lucrează sau concură la siguranţa circulaţiei.
Art.29 Organizarea şi
periodicitatea desfăşurării analizelor de siguranţa circulaţiei se stabileste, prin reglementări specifice, de
catre agentii economici care desfasoară activitate de transport feroviar.
Art.30 (1)Periodic,
Autoritatea Feroviară Română-AFER, va analiza activitatea de prevenire, cercetare şi tratare a
evenimentelor de cale ferată, precum şi
activitatea furnizorilor de produse şi servicii specifice transportului
feroviar. La aceste analize va fi invitată să participe conducerea agenţilor
economici cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, securitatea
transporturilor şi calitatea serviciilor sau produselor cu specific feroviar.
(2)Data, locul şi modul de
desfăşurare ale acestor analize se vor stabili şi se vor
comunica celor interesaţi.
(3)Cu ocazia acestor analize se
vor stabili măsuri pentru îmbunătăţirea siguranţei
circulaţiei în activitatea
feroviară.
PARTEA A - III- A
CERCETAREA EVENIMENTELOR DE
CALE
FERATĂ
CAPITOLUL VIII
AVIZAREA EVENIMENTELOR DE CALE FERATĂ
Art.31 Orice salariat
care lucrează în activitatea feroviară
ce a luat cunostinţă despre un eveniment de cale ferată, produs în
incinta unei subunităţi a unui agent economic este obligat să anunţe pe
conducătorul acesteia. Conducătorul subunităţii este obligat să încunoştiinţeze
pe şeful staţiei.
Art.32
(1)Avizarea evenimentului de cale ferată, în toate cazurile, se face de către
şeful staţiei şi se realizează în două etape:
a.
înştiinţarea
verbală, cuprinzând primele informatii privind evenimentul;
b.
avizarea
propriu-zisă, care va cuprinde constatările făcute la locul producerii
evenimentului de cale ferată ;
(2) În cazul evenimentului de cale ferată
produs pe infrastructura publică sau privată CFR, şeful staţiei, după
transmiterea înştiinţării verbale catre operatorul de la regulatorul de
circulatie, se va deplasa imediat la locul evenimentului, împreună cu şefii
subunităţilor locale convocati; în acest caz are următoarele obligaţii:
a)
să constate
proporţia, urmările evenimentului şi dacă sunt
accidentaţi;
b)
să ia măsuri, până
la sosirea comisiei de cercetare, pentru paza locului, în vederea păstrării
intacte a indiciilor, probelor şi urmelor care pot conduce la stabilirea
cauzelor şi a vinovaţilor şi pentru
împiedicarea extinderii distrugerilor şi pagubelor;
c)
să solicite, după
caz, restabilirea comunicaţiilor telefonice întrerupte, instalarea unui telefon
portativ sau iluminarea locului evenimentului
d)
să anunţe prin telefon
sau prin orice alt mijloc, după caz, Parchetul şi autorităţile locale de stat
din domeniile: interne, sănătate, protecţia muncii,socială şi mediului;
e)
să constate starea
personalului, efectuând proba cu alcoolscopul şi, dacă este necesar şi posibil,
ia măsuri să se recolteze proba de sânge;
f)
să ia primele
declaraţii personalului implicat şi eventualilor martori;
g) să întocmească
şi să transmită imediat prin telefonogramă avizarea evenimentului operatorului
de serviciu de la regulatorul de circulaţie.
(3) În cazul când evenimentul de cale ferată nu
s-a produs pe infrastructura feroviară publică sau privată CFR, atribuţiile
stabilite la aliniatul (2), lit.a, b,c,e şi f revin conducătorului subunităţii
agentului economic sau, după caz,
responsabilului cu siguranţa circulaţiei.Şi în acest caz avizarea evenimentului
de cale ferată se va face de către şeful staţiei care are obligaţia de a se
deplasa la locul producerii evenimentului de cale ferată.
Art.33 (1)Avizarea
evenimentelor de cale ferată are prioritate faţă de orice comunicare telefonică
sau telegrafică.
(2) Pe secţiile nedeservite de
regulator de circulaţie sau când comunicaţiile telefonice sunt întrerupte, se
va solicita prin orice mijloace (radio, telefon mobil,curier,etc.) celei mai
apropiate statii cu posibilităţi de comunicare, să transmită telefonograma de
avizare.
(3)Telefonograma de avizare va
cuprinde:
a. data, ora şi locul unde s-a produs evenimentul,
b. felul, urmările şi proporţiile acestuia,
c. mijloacele de intervenţie şi ajutoarele necesare,
d. autorităţile de stat locale care nu au putut fi
avizate.
e. alte informatii necesar a fi cunoscute.
Art.34 După primirea avizării, operatorul de
serviciu de la regulatorul de circulaţie , o aduce la cunoştinţă sub semnătură
conducătorului turei de serviciu de la regulatorul de circulaţie, care este
obligat să avizeze imediat , prin telefonogramă :
a. conducătorul turei de serviciu de la regulatorul de
circulaţie regional ;
b. dispecerul energetic feroviar, când s-au produs avarii
la linia de contact sau când se impune întreruperea alimentării cu energie
electrică a liniei de contact;
c. autorităţile de stat locale care nu au putut fi
avizate de şeful staţiei.
Art.35
Conducătorul turei de serviciu de la regulatorul de circulaţie regional
va comunica imediat, prin telefonogramă, datele din avizarea evenimentului, în
următoarea ordine de urgenţă, către:
a. revizorul de
serviciu de la compartimentul de siguranţa circulaţiei regional;
b. conducătorul turei de serviciu
de la regulatorul de circulaţie central al gestionarului de infrastructură publică ;
c. conducătorul turei de serviciu din structura
teritorială a operatorului de transport licenţiat si compartimentul teritorial
de siguranta circulatiei al agentului economic implicat care va informa
conducerea proprie, conform reglementărilor stabilite;iar, telefonic, pe
conducătorul regionalei de cale ferată, în caz de accidente de cale ferată,
nereguli feroviare deosebit de grave şi
în toate cazurile când circulaţia trenurilor este întreruptă.
Art.36 (1) Revizorul de serviciu de la compartimentul
regional de siguranţa circulaţiei, va
aviza:
a.
telefonic – pe
conducătorul compartimentului regional de siguranţa circulaţiei şi pe
preşedintele comisiei de cercetare pentru toate evenimentele de cale ferată,
care nu sunt încadrate ca accidente de cale ferată;
b.
prin telefonogramă
pe revizorul de serviciu de la compartimentul central de siguranţa circulaţiei,
respectiv pe inspectorul de stat teritorial de serviciu de la Autoritatea
Feroviară Română -AFER în cazul accidentelor de cale ferată, neregulilor
feroviare deosebit de grave din grupele A1-A4, precum şi în toate cazurile când
circulaţia trenurilor este întreruptă.
c.
presedintele
comisiei de cercetare are obligatia de a se informa asupra componentei comisiei
si de a aviza telefonic membrii acesteia, conform celor stabilite in anexa 1 la
prezenta instructie.
(2)În afara acestor atribuţii,
revizorul de serviciu la compartimentul regional de siguranţa circulaţiei este
obligat:
a.
să facă încadrarea
preliminară a evenimentului, conform prevederilor prezentei instrucţii;
b.
să urmărească
îndrumarea şi circulaţia mijloacelor de intervenţie până la locul
evenimentului.
Art.37 Revizorul de serviciu la
compartimentul central de siguranţa circulaţiei, va aviza
imediat despre producerea evenimentului:
a. telefonic şi în scris (prin telefonogramă,
notă, fax) - inspectorul de stat de serviciu
la Autoritatea Feroviară Română -AFER, în cazul producerii accidentelor
de cale ferată şi neregulilor feroviare din grupele A1-A4 cât şi în toate
cazurile când circulaţia trenurilor este întreruptă;
b.
telefonic - conducerea gestionarului de infrastructură publică şi a
agenţilor economici implicaţi, în cazul producerii accidentelor de cale ferată,
a neregulilor feroviare din grupele A1-A4 şi în toate cazurile când circulaţia
este întreruptă;
Art.38 (1)Conducerea
compartimentului central de siguranţa circulaţiei va informa în scris până la ora 800
a fiecărei zile lucrătoare despre evenimentele de cale ferată produse în
perioada expirată pe Inspectorul de Stat Şef şi conducerea gestionarului de
infrastructură publică.
(2) Inspectorul de stat de serviciu
de la Autoritatea Feroviară Română -AFER, după primirea telefonogramei de
avizare a accidentului sau a unei nereguli feroviare deosebit de grave, din
grupele A1-A4 şi în toate cazurile când circulaţia trenurilor este întreruptă
va aviza imediat, telefonic, pe Inspectorul de Stat Şef. În cazul accidentelor de cale ferată Inspectorul de
Stat Şef va stabili preşedintele şi membrii comisiei de cercetare dacă nu se
dispune altfel prin Ordin al Ministrului Transporturilor.
(3) Inspectorul de stat de
serviciu va raporta producerea
evenimentelor de cale ferată la cabinetul Ministrului Transporturilor, după cum
urmează:
a.
imediat după ce s-a
primit avizarea, telefonic- în cazul accidentelor de cale ferată şi neregulilor
feroviare din grupele A1-A4, precum şi în celelalte cazuri care au condus la
închiderea circulaţiei feroviare, cum ar fi: inundaţii, căderi de stânci,
incendii, alunecări de teren, etc., care, conform reglementărilor
instrucţionale, nu se tratează ca evenimente de cale ferată;
b.
prin notă
informativă zilnică, sub semnătura Inspectorului de Stat Şef, până la ora 8:30
a următoarei zile lucrătoare, în cazul altor evenimente de cale ferată, precum
şi în celalte cazuri când circulaţia feroviară a fost perturbată grav precum:
inundaţii, căderi de stânci, incendii, alunecări de teren, lovirea vehiculelor
rutiere în linie curentă şi la trecerile la nivel, etc.care, conform
reglementărilor instrucţionale nu se tratează ca evenimente de cale ferată.
(4) Circuitul informaţiilor privind
avizarea evenimentelor de cale ferată este prezentat
în anexa IX.
Art.39 Pe secţiile
cu conducere centralizată a circulaţiei trenurilor, conducătorul turei de
serviciu de la regulatorul de circulaţie, care a luat la cunoştinţă despre producerea
unui eveniment, va proceda la:
a.
înştiinţarea
telefonică privind evenimentul;
b. îndrumarea la faţa locului
a şefului celei mai apropiate staţii sau a altor organe competente care vor
îndeplini obligaţiile şefului de staţie stabilite de instrucţie, în caz de
eveniment.
Art.40
(1)Pentru evenimentele de cale ferată produse în
linie curentă, obligaţiile prevăzute la articolele precedente pentru şefii de
staţie, revin şefului staţiei celei mai apropiate de locul evenimentului.În
acest scop, personalul de locomotivă şi de tren, cantonierii, revizorii de cale
sau alţi salariaţi feroviari aflaţi la faţa locului sunt obligaţi ca imediat
după producerea evenimentului să avizeze pe şeful staţiei celei mai apropiate.
(2)În cazul producerii de evenimente de
cale ferată în staţii sau în puncte de secţionare neprevăzute cu şef de staţie
sau când şeful staţiei sau ajutoarele sale nu se pot prezenta în timp util la
locul evenimentului, obligaţiile şefului de staţie revin impiegatului de mişcare
de serviciu.
Art.41 Mijloacele
de intervenţie (tren de ajutor cu sau fără macara, vagon de ajutor, etc.) se
vor stabili, vor fi solicitate şi vor fi îndrumate la locul evenimentului în
condiţiile prevăzute în Instrucţia pentru exploatarea trenurilor de ajutor,
circulând peste orice rang .
Art.42 Tăinuirea sau neavizarea evenimentelor de cale
ferată se va trata cu maximă exigenţă.
CAPITOLUL IX
MĂSURI DE ÎNLĂTURARE A URMĂRILOR
EVENIMENTELOR DE CALE FERATĂ
Art.43
Reprezentanţii Parchetului, Ministerului de Interne şi ai celorlalte
autorităţi de stat convocate, prezente la locul evenimentului, vor acţiona
astfel ca operaţiile de restabilire a circulaţiei să poată începe în cel
mult 4 ore de la sosire.
Art.44 (1)Pentru evenimentele de cale ferată produse pe
infrastructura publică sau privată CFR, la care înlăturarea urmărilor nu necesită mijloace de intervenţie, şeful
staţiei, împreună cu ceilalţi şefi ai subunităţilor care se află la locul
evenimentului, după examinarea situaţiei de pe teren, în afara obligaţiilor
prevăzute la art.32, va lua măsuri pentru:
a.
restabilirea
circulaţiei;
b.
asigurarea
securităţii mărfurilor din mijloacele de transport avariate şi transportarea
lor în continuare;
(2)Când evenimentul de cale ferată nu s-a produs pe
infrastructura publică sau privată CFR, atribuţiile stabilite la aliniatul (1),
revin conducătorului subunităţii agentului economic sau, după caz,
responsabilului cu siguranţa circulaţiei.
Art.45 Pentru
evenimentele de cale ferată la care înlăturarea urmărilor necesită mijloace de
intervenţie, restabilirea circulaţiei se va face după un plan stabilit de către
preşedintele comisei de cercetare împreună cu conducătorul mijlocului de
intervenţie.
CAPITOLUL X
CERCETAREA EVENIMENTELOR DE CALE FERATĂ
Art.46 Cercetarea evenimentelor de
cale ferată se face de către comisiile prevăzute în
anexa I.
Art.47 (1) Locul cercetării este, de regulă,
acela unde s-a produs evenimentul.
(2)
În cazul când evenimentul s-a produs în linie curentă primele cercetări se
vor
face
la faţa locului, iar continuarea lor, în staţia care a făcut avizarea şi a luat
primele
măsuri.
(3) Condiţiile de lucru pentru
comisie se asigură de către agentul economic pe liniile căruia s-a produs evenimentul
de cale ferată.
Art.48 Personalul care are
legătură cu producerea evenimentului va rămîne la dispoziţia
comisiei de cercetare atât timp
cât este necesar.
Art.49 (1) Până la
sosirea comisiei de cercetare, şeful staţiei împreună cu ceilalţi şefi de
subunităţi, în cazul evenimentelor de cale ferată produse pe infrastructura
publică sau privată CFR, vor face primele constatări în legătură cu
evenimentul, vor lua declaraţii personalului în cauză, după care vor încheia un
proces verbal de constatare preliminară.
(2) În cazul în care evenimentele de cale ferată nu
s-au produs pe infrastructura publică sau privată CFR, atribuţiile stabilite la
aliniatul (1), revin conducătorului subunităţii agentului economic sau, după
caz, responsabilului cu siguranţa circulaţiei.
(3)Procesul verbal de constatare
preliminară şi declaraţiile luate se vor preda preşedintelui comisiei de
cercetare.
Art.50
(1)Pentru stabilirea cauzelor şi a
vinovaţilor care au determinat producerea evenimentului, comisia de cercetare
va examina şi va verifica amănunţit, după caz, următoarele:
a.
starea căii pe
distanţa necesară;
b.
starea materialului
rulant (locomotive, automotoare, vagoane, etc.);
c.
starea frânelor,
inclusiv verificarea prin palmare a încălzirii saboţilor datorită efectului
frânării;
d.
starea aparatelor,
dispozitivelor de siguranţă şi vigilenţă de pe locomotivă (regulator,
graduator, controler, schimbător sau inversor de mers, robinetul mecanicului,
banda vitezometrică, dispozitive de siguranţă şi vigilenţă, INDUSI, etc.);
e.
starea instalaţiilor
de siguranţa circulaţiei;
f.
evidenţele de
mişcare.
(2)Constatările comisiei de cercetare se consemnează într-un proces verbal, semnat de
toţi membrii acesteia.
(3)Pentru accidentul de cale
ferată, stabilirea împrejurărilor în care s-a produs, a cauzelor care l-au
determinat şi a persoanelor care au legătură cu producerea acestuia se face în
colaborare cu organele Parchetului, Ministerului de Interne şi a altor
reprezentanţi ai autorităţilor de stat sosite la faţa locului;
Dacă aceste organe nu se prezintă la locul
evenimentului, deşi au fost avizate, comisia de cercetare îşi va desfăşura
activitatea ca şi pentru celelalte evenimente de cale ferată.
(4) Comisia de cercetare a evenimentului de cale
ferată va asculta personalul feroviar şi alte persoane luând şi relaţii scrise,
adresând întrebări necesare stabilirii cauzelor şi a vinovaţilor de producerea
evenimentului.
Art.51
Personalul de conducere, instruire, îndrumare
şi control al agenţilor economici implicaţi în producerea evenimentelor de cale
ferată, aflat la locul evenimentului sau în trenurile cu care s-a produs
evenimentul, este obligat să participe la efectuarea primelor constatări şi
cercetări preliminare, împreună cu şeful staţiei.
Art.52 În cazul ruperilor sau dezlegărilor de trenuri
de călători în linie curentă, dacă trenul îşi poate continua mersul, cercetarea
şi stabilirea cauzelor se vor face în prima staţie din parcurs.
Art53 (1)
Dacă cercetarea evenimentului nu implică reţinerea trenului, şeful staţiei în
care se fac primele cercetări va rupe sigiliul de la vitezometrul locomotivei,
în prezenţa mecanicului şi va aplica ştampila staţiei pe banda vitezometrică,
fără a o scoate din aparat după care va aplica un nou sigiliu al staţiei.
(2) Dacă trenul a fost reţinut în staţie în vederea
cercetărilor, banda vitezometrului va fi scoasă de către un membru al comisiei
de cercetare în prezenţa mecanicului şi va fi semnată de amândoi.
(3) Pentru tipurile de vitezometre fara banda se
procedeaza conform reglementarilor
specifice aprobate.
Art.54 (1)Membrii
comisiei de cercetare vor urmări să se întocmească:
a.
schiţe, fotografii,
filme, înregistrări audio-video referitoare la eveniment şi ale eventualelor piese rupte ca: osii, bare de
tracţiune, şine, etc., care au legătură cu producerea evenimentului;
b.
devize cuprinzând
valoarea pagubelor produse la materialul rulant, la linie, la instalaţii şi la
mărfuri;
c.
devize pentru
consecinţele indirecte cum sunt întârzierile produse în circulaţia trenurilor,
manevrele suplimentare, etc;
d.
fişele personale ale
salariaţilor vinovaţi de producerea evenimentului.
(2) Toate aceste piese vor fi verificate şi semnate,
pentru exactitate, de cel care le-a întocmit după care vor fi prezentate
preşedintelui comisiei de cercetare.
Art.55 În cazul
când, cu ocazia cercetărilor se constată fapte care atrag responsabilitatea
şi a altor persoane, cercetarea se va extinde şi
asupra acestora.
Art.56 Dacă unele persoane nu pot fi aduse la locul
stabilit pentru cercetare, un membru al
comisiei, desemnat de către preşedintele comisiei, se va deplasa la locul unde
se află acestea, pentru a le lua relaţii scrise.
Art.57 Pentru evenimente de cale ferată care se
produc datorită nerespectării normelor tehnice de construcţie, modernizare şi
reparare a infrastructurii sau materialului rulant de către agenţi economici
care efectuează lucrări de construcţie, modernizare, întreţinere şi reparare a
elementelor infrastructurii sau materialului rulant, răspunderea se va stabili
potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
Art.58 (1)Relaţiile
scrise în legătură cu evenimentul vor conţine în preambul datele de
identificare ale persoanelor ascultate (nume şi prenume, funcţie, locul unde
face serviciul, starea civilă, domiciliul stabil), şi vor fi semnate de
acestea.
(2) În cazul când cei care dau relaţii scrise sunt în
imposibilitate de a scrie, declaraţiile lor vor fi scrise de unul din membrii
comisiei de cercetare. Declaraţia va fi completată cu formula "dată în faţa
noastră la data de … " şi va fi semnată de către membrii comisiei care au
asistat la luarea ei.
(3) Relaţiile scrise luate de la persoanele implicate
în eveniment vor fi semnate de către
toţi membrii comisiei.
Art.59
Contradicţiile se vor lămuri prin confruntare, întocmindu-se procese
verbale de confruntare , conform anexei
IV.
Art.60 Comisia de
cercetare este obligată să analizeze toate probele invocate în apărare de
persoanele considerate vinovate de producerea evenimentului. Persoanele învinuite
au dreptul de a cere să se asculte martori şi să prezinte orice alte probe în
apărarea lor.
Art.61 (1)
Finalizarea cercetărilor se va face prin raportul de cercetare, după modelul
din anexa III.
(2) Comisia de cercetare poate
propune conducătorului agentului economic care se înregistrează cu evenimentul,
sesizarea Parchetului şi în alte cazuri pentru care, potrivit prezentei
instrucţii, sesizarea acestuia nu este obligatorie.
(3) Membrii comisiei care nu
sunt de acord cu concluziile sau hotărârile luate vor arăta în scris opinia lor
pe o filă separată, care se va anexa la raportul de cercetare.
Art.62 (1)
Cercetarea oricărui eveniment se va definitiva în termen de cel mult 5
zile lucrătoare de la data producerii
lui. În acest termen se include şi timpul pentru obţinerea avizelor şi a
aprobărilor.
(2) În cazul când, din motive obiective impuse de
anumite analize, cercetări suplimentare, expertize, etc. nu se poate respecta
termenul prevăzut la alin.(1), preşedintele comisiei va cere în scris aprobarea
depăşirii lui, care se dă de către:
a.
inspectorul de stat
şef, pentru accidente de cale ferată;
b. conducătorul agentului economic din cadru căruia
provine preşedintele comisiei de cercetare a evenimentului de cale ferată, pentru nereguli feroviare, dar nu mai mult de 5 zile
lucrătoare;
(3)În cazul în care finalizarea cercetării neregulilor
feroviare, necesită depăşirea termenului prevăzut la alin.(1) cu mai mult de 5
zile, cererea se adresează de către conducătorul agentului economic din cadru
căruia provine preşedintele comisiei de cercetare, iar aprobarea se acordă de
către inspectorul de stat şef ;
Art.63 Dosarul
de cercetare va conţine piesele prevăzute în anexa II.
Art.64 Copii
ale dosarelor de cercetare vor fi transmise de către preşedintele comisiei conducerilor agenţilor economici
vinovati de producerea evenimentului, pentru tratare.
Art.65 (1)În caz de divergenţă între membrii
comisiei de cercetare, asigurarea cercetării evenimentelor de cale ferată se
face de către Autoritatea Feroviară Română-AFER, la cererea scrisă a
preşedintelui comisiei de cercetare, conform reglementărilor specifice în
vigoare.
(2) In caz
de divergenta între membrii comisiei de cercetare dupa finalizarea dosarului conform
prevederilor prezentei instructii, presedintele comisiei poate cere Autoritatii
Feroviare Romane – AFER verificarea şi avizarea acestuia . După verificare
avizul scris al AFER devine parte integrantă a dosarului de cercetare şi este
obligatoriu pentru toţi agenţii economici implicaţi în producerea
evenimentului.
Art.66 (1)Pentru unele fapte produse în linie
curentă, cum sunt: căderi de persoane din tren, loviri de persoane sau animale,
electrocutări etc., care nu împiedică circulaţia trenurilor, personalul de
locomotivă şi tren va informa prin orice mijloace pe şeful primei staţii din
parcurs, prin impiegatul de mişcare.
(2)
Şeful staţiei sau impiegatul de mişcare va aviza poliţia locală. Participarea
şefului de staţie la cercetări, se va hotărî de către regulatorul de
circulaţie.
În acest caz, şeful staţiei va înainta
compartimentului regional de siguranţă a circulaţiei un exemplar al procesului
verbal încheiat cu această ocazie. La fel se va proceda şi în cazul când
lovirile sau căderile de persoane din tren, electrocutare, etc. se produc pe
liniile staţiei.
CAPITOLUL XI
TRATAREA DOSARELOR DE CERCETARE
Art.67 (1)
După finalizarea cercetării, preşedintele comisiei va prezenta dosarul, pentru
aprobarea măsurilor propuse, după cum urmează:
a.
Ministrului
Transporturilor - pentru cazurile în care comisia de cercetare a fost
stabilită prin ordinul
acestuia;
b.
Inspectorului de
Stat Şef - pentru cazurile în care comisia de cercetare a fost
stabilită de acesta;
c.
conducătorii
subunităţilor teritoriale ale agenţilor economici care se înregistrează cu
evenimentul de cale ferată, pentru celelalte
cazuri;
Art.
68 După
aprobare, o copie a raportului de cercetare a evenimentului de cale ferată din
cazurile prevăzute la art.67, punctul 1.c va fi înaintată compartimentelor
teritoriale ale Autorităţii Feroviare Române - AFER, în termen de 3 zile.
Art.69 (1) După finalizarea şi aprobarea în termen
a dosarelor de cercetare, Autoritatea
Feroviară Română -AFER le poate solicita, pentru verificare şi avizare,
direct sau prin compartimentele sale teritoriale. Dosare de cercetare
solicitate se înaintează de către
preşedintele comisiei de cercetare în termen de maxim 3 zile de la primirea
solicitării.
(2) In cazul cand dosarul de cercetare a fost
solicitat de conducerea agentului economic pentru verificare, acesta va fi
inaintat Autoritatii Feroviare Romane–AFER în maximum 10 zile, de la primirea
solicitării.
(3) În cazul în care dosarul de cercetare este
întocmit incorect sau este incomplet, Autoritatea
Feroviară Română -AFER, va solicita în
scris modificarea sau completarea lui precizând motivele şi termenul de
rezolvare.
(4) În urma verificării, care nu va depăşi 10 zile, AutoritateaFeroviară
Română -AFER va înapoia dosarul pentru
tratare, însoţit de un aviz scris.
(5) Un exemplar al avizului se păstrează la copia
raportului de cercetare din dosarul
verificat.
(6) Avizul scris devine parte
integrantă din dosarul de cercetare şi va cuprinde, în
principal, următoarele:
a.
numele persoanelor vinovate de producerea
evenimentului;
b.
reglementările specifice care au fost
încălcate;
c.
măsurile de tratare
specifice privind suspendarea sau retragerea autorizaţiilor, a certificatelor,
atestatelor sau a licenţelor eliberate de către Ministerul Transporturilor,
Autoritatea Feroviară Română- AFER sau de către centrele de pregătire,
perfecţionare şi de autorizare a personalului din transporturile feroviare;
d. măsurile tehnice şi de prevenire a
evenimentelor de cale ferată;
e.
alte măsuri şi propuneri de tratare.
Art.70 Măsurile stabilite
prin dosarele de cercetare sunt obligatorii pentru toţi agenţii economici implicaţi.
Art.71 În cazul evenimentelor de cale ferată la
care cercetarea se face de către Autoritatea Feroviară Română -AFER, aceasta va
trimite o copie a dosarului de cercetare, spre tratare, conducerii fiecărui
agent economic implicat în producerea evenimentului de cale ferată. Măsurile
aplicate vor fi comunicate de fiecare
agent economic către Autoritatea Feroviară Română -AFER.
Art.72 Autoritatea
Feroviară Română -AFER şi agenţii economici, prin compartimentele proprii de
siguranta circulatiei, vor urmări aplicarea măsurilor stabilite în urma
producerii evenimentelor de cale ferată.
Art.73
Pentru evenimentele de cale ferată soldate cu
pierderi umane şi/sau importante pierderi materiale, conducerea executiva a
agenţilor economici care se înregistrează cu acestea, are obligaţia de a
informa imediat, în scris, acţionarii şi administratorii proprii.
Art.74 Originalul
dosarului de cercetare a evenimentului de cale ferată se păstrează de către
compartimentul de siguranţă a circulaţiei al agentului economic din care face
parte preşedintele comisiei de cercetare, iar câte o copie a dosarului de
cercetare se va păstra la compartimentul de siguranţa circulaţiei al agentului
economic implicat în evenimentul de cale ferată.
Art.75 (1) Dosarele de cercetare a evenimentelor de
cale ferată prevăzute la art.14 şi art. 15 grupele A1-A3 se vor trimite
obligatoriu pentru tratare, la parchetul local, în cel mai scurt timp, sub
semnătura conducătorului agentului economic care se înregistrează cu
evenimentul de cale ferată.
(2) Dosarele
care tratează celelalte evenimente de cale ferată pot fi trimise la
Parchet când conducătorul unităţii
consideră necesar.
(3)
Măsurile de mai sus se vor lua independent de aplicarea sancţiunilor
disciplinare.
CAPITOLUL XII
DISPOZIŢII PENTRU CAZURI SPECIALE
Art.76 În cazul când la evenimentele de cale
ferată produse au contribuit şi personal care face parte din unităţile
militare, utilizaţi la calea ferată pe bază de convenţii, precum şi în cazul
când între victimele unui eveniment se găseşte personal din aceste unităţi,
comisia de cercetare va solicita un delegat unităţii militare respective.
Cercetarea şi tratarea se vor face potrivit prezentei instrucţii.
CAPITOLUL XIII
EVIDENŢA ŞI STATISTICA EVENIMENTELOR DE CALE FERATĂ
Art.77 (1)
Agenţii economici care au activităţi de transport feroviar sunt obligaţi să ţină evidenţa evenimentelor
de cale ferată, completând “Registrul de evidenţă
a evenimentelor de cale ferată”
Anexa VII. Aceştia vor evidenţia numai evenimentele de cale ferată produse de
personalul propriu sau cele tehnice, astfel cum rezultă din dosarul de
cercetare aprobat.
(2)Autoritatea Feroviară
Română-AFER, pe baza rapoartelor de cercetare întocmeşte evidenţa şi statistica
evenimentelor de cale ferată.
Art.78 (1)
Furnizarea datelor statistice privind evenimentele de cale ferată, pentru
Comisia Naţională de Statistică se face numai de către Autoritatea Feroviară
Română-AFER, pe machete stabilite.
(2) Lunar, trimestrial, semestrial şi anual compartimentele de siguranţa
circulaţiei ale agenţilor economici cu activitate de transport feroviar vor
întocmi statistica evenimentelor de cale ferată pe formularul tip - anexa VIII.
Un exemplar din aceste evidenţe va fi transmis Autoritatăţii Feroviare
Române-AFER.
(3)
Compartimentele teritoriale de siguranta circulatiei vor transmite
aceleasi
evidente la
compartimentele teritoriale ale Autoritatii Feroviare Romane –AFER.
CAPITOLUL XIV
DISPOZIŢII FINALE
Art.79 (1) Dosarele
de cercetare, procesele verbale şi orice acte în legătură cu producerea,
cercetarea şi tratarea evenimentelor de cale ferată pot fi consultate numai de
agenţii economici implicaţi în producerea acestora.
(2)La
cererea scrisă a organelor de stat legal abilitate, dosarele de cercetare a
evenimentelor de cale ferată pot fi puse la dispoziţia acestora, conform
prevederilor legale.